تور آموزشی دانش آموزان، معلمان و وزرا! | روز جدید

سعیده علیپور

با گذشت دو هفته از آغاز مهر، می توان گفت هنوز سال تحصیلی بسیاری از دانش آموزان آغاز نشده است. چرا؟ چون معلمی برای حضور در کلاس وجود ندارد. البته برای اینکه مدیران ارشد ادارات آموزش و پرورش مناطق خود مورد سرزنش قرار نگیرند، نام معلمانی که در کلاس ها حضور ندارند را در برنامه درسی آورده اند.

در این بین دستیاران و سایر کارکنان مدرسه گاهی جای خالی این اسامی را پر می کنند و گاهی کلاس تنها می ماند یا دانش آموزان چند کلاس به هم می پیوندند. این مشکل به حدی غیرقابل کشف است که حتی خود وزیر آموزش و پرورش نیز به آن اذعان داشت و به کمبود 200 هزار معلم در آستانه مهرماه اشاره کرد. رقمی که اعضای کمیسیون آموزش مجلس آن را 300 هزار معلم می دانند.

با گذشت دو هفته از آغاز مهر، می توان گفت هنوز سال تحصیلی بسیاری از دانش آموزان آغاز نشده است. چرا؟ چون معلمی برای حضور در کلاس وجود ندارد و وزیر مربوطه در آستانه سال تحصیلی به این نتیجه رسید که آموزش و پرورش 200 تا 300 هزار معلم کمبود دارد.

اگرچه این کمبود معلم در مدارس کشور موضوع جدیدی نیست، اما به تعبیری می توان این شکل عجیب کمبود معلم را زخمی دانست که در سال تحصیلی جاری لب گشوده است. آسیب ناشی از سوء مدیریت، بی توجهی به بودجه آموزش و پرورش، بی توجهی به حقوق معلمان، برخورد با فعالان صنفی، اخراج، تعدیل نیرو و از سوی دیگر انتخاب و رد صلاحیت های کلان در آزمون های استخدامی معلمان بر اساس عقیدتی. تعلیم و تربیت و ده ها اتفاق دیگر وضعیت کنونی آموزش و پرورش را به وضعیت نگران کننده ای رسانده است.

این در حالی است که تنها چاره وزیر در این سیل ویرانگر جذب قبول شدگان در آزمون استخدامی معلمان امسال است و پس از عبور از سد سخت انتخابی عجیب برای آموزش و پرورش، بالاخره هفته گذشته خبر قبولی خود را شنیدند. تعداد حدود 28 هزار نفر; یعنی تقریبا دوازده قسمت از کاستی های اعلام شده! افرادی که ممکن است به دلیل شوک قبولی نداشته باشند باید حتی برای یک روز آموزش ویژه معلم به کلاس های درس فرستاده شوند. موضوعی که همه پروتکل های تحصیلی را زیر پا می گذارد و برای معلمان کم تجربه و احتمالاً برای دانش آموزان خوشایند نیست. فرآیندی که طی آن برخی از کلاس ها تدریس می شوند. اما نمی تواند از وخامت تحصیل دانش آموزان و تضعیف نظام آموزشی کشور جلوگیری کند.

کمبود معلم؛ مشکلات قابل پیش بینی

در طول سالیان، بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش اعلام کرده اند که این مجموعه از دهه 1400 با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه خواهد شد. پیش بینی این نقص مطلقاً به هیچ تخصص در رمزنگاری نیاز ندارد و با یک محاسبه ساده می توان به آن دست یافت.

در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، ثبت نام مدارس کشور به طور تصاعدی رشد کرد. به همین دلیل است که آموزش شروع به جذب افراد بیشتری کرد. بعد از 25-30 سال اکثر معلمان استخدامی به سن بازنشستگی رسیده اند و طبیعتا با حقوق کم معلمان بازنشستگی را به خدمت معلمی شریف ترجیح دادند. این در حالی است که دو دهه پیش دولت های مختلف با کمک مجلس بودجه آموزش و پرورش را کاهش دادند و به جای استخدام معلم، به جای سیاست حل مشکلات این روزها، ساختار وزارتخانه را قطورتر کردند. استخدام معلمان حق تدریس را به آنها داد.

در طول سالیان، بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش اعلام کرده اند که این مجموعه از دهه 1400 با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه خواهد شد. اما دولت‌های مختلف با کمک مجلس از دو دهه قبل به‌جای سیاست‌گذاری برای حل مشکلاتی که این روزها در انتظار است، بودجه آموزش و پرورش را کاهش دادند، به‌جای استخدام معلم، متولیان وزارتخانه قطورتر از گذشته شدند و اشتغال. وضعیت معلمان به حق تدریس تبدیل شده است.

خوابگاه آموزشی برای حل مشکل

اتفاقاً در عناوین برنامه ها چیزی بیش از طرح این معضل وجود داشت که تا حد امکان تغییر کتاب های درسی در جهت ایدئولوژیک سازی بود. حتی انتقال طلاب از حوزه علمیه برای رفع کمبود معلم در دستور کار قرار گرفت. اگرچه این راه حل ممکن است برای دروس دینی پیشرفت کند، اما برای سایر دروس مؤثر واقع نشده است.

اما سیاست این وزارتخانه برای حل مشکلات تنها به این موضوع ختم نشد. وزرای مختلف به جای برنامه ریزی برای جذب افراد جایگزین از طریق دانشگاه فرهنگیان یا روش های دیگر مانند این آزمون ها، گهگاه برای حفظ کارکنان و معلمان بازنشسته که به سن بازنشستگی رسیده اند، اقدام کرده اند. طرف طرح رتبه بندی نشان داده شد. به این ترتیب به این معلمان در آستانه بازنشستگی گفته شد در صورت ادامه خدمت و به محض اجرای این طرح با حقوقی معادل 80 درصد یک معلم دانشگاه بازنشسته می شوند. عددی فریبنده که بسیاری از فرهنگیان را که سال هاست با تعداد اندک زندگی می کنند وسوسه کرده است تا این راه سخت را ادامه دهند.

اما با تصویب این طرح در سال 1398 و حداقل مزایای در نظر گرفته شده برای معلمان، امید به افزایش حقوق به نحوی که از بار مشکلات زندگی کاسته شود نیز از بین رفت. یک سال اجرا و دو سال نیمه تعطیلی مدارس به دلیل کرونا به آنها فرصتی داد تا از سیلابی که به زودی وزارتخانه‌هایشان را فرا خواهد گرفت، فرار کنند. اما به نظر می رسد نوبت صحرایی وزیر فعلی آموزش و پرورش دیگر راه فراری نیست و باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کرد.

اما راه حل وزیر

در حالی که در آستانه سال تحصیلی جدید اعلام شده بود که امسال 23 هزار معلم کلاسی بیشتر نیست، از تغییر مدیران 20 هزار مدرسه در کشور خبر رسید. اگرچه دلیل دقیق این تغییر اعلام نشد، اما برخی منابع غیر رسمی اعلام کردند که جایگاه مدیران در اتفاقات سال گذشته کشور باعث این تغییر شده است. البته در عین حال عده ای نیز معتقدند برخی از این مدیران از نیروهای بازنشسته بودند که به امید طرح رتبه بندی در پست های رهبری مدارس حفظ شدند و از سر ناامیدی کامل بازنشستگی را برگزیدند.

اما برخی از شیوه مدیریتی وزیر انتقاد کردند و او را مورد حمله قرار دادند که به جای حل بحران اصلی، به مسائل حاشیه ای پرداخته است. تعدادی از فعالان شبکه های اجتماعی با یادآوری اولین دیدار رسمی محمدمراد صحرایی پس از رای اعتماد مجلس با احمد علم الهادی، امام جمعه خراسانی رضوی، این سوال را مطرح کردند که نتیجه آن چه بوده است. ملاقات او؟ برای حل بحران فعلی آموزش و پرورش در کشور. ایشان با یادآوری این دیدار تاکید کردند که سال هاست به جای حل مسئله تحصیل و بالا بردن سطح سواد دانش آموزان، دغدغه رضایت جامعه دینی را دارند که این روزها حضورشان در زندگی شهروندان پررنگ تر است. که آنها روز به روز قدرت بیشتری به دست می آورند.همیشه همینطور بوده است.

افزایش تصمیمات برای استخدام

سالیان متمادی است که جذب نیرو در حوزه آموزش به دو صورت دانشگاه فرهنگیان یا آزمون استخدامی معلمان انجام می شود. این در حالی است که گفته می شود سالانه حدود 20 هزار نفر برای تحصیل و تحصیل از دانشگاه فرهنگیان جذب می شوند و سالانه حدود دو برابر افراد معمولاً از طریق معاینه پرسنلی وارد مجتمع می شوند.

آزمون امسال در مرداد ماه با شرکت حدود 500 هزار نفر برگزار شد. یک سوم این افراد در آزمون قبول شده و به گیت بعدی آزمون صلاحیت که مهمترین مرحله گزینش است اعزام شدند. این مرحله به قدری طولانی شد که وی پس از حذف تعداد قابل توجهی از متقاضیان، اسامی نهایی 28 هزار نفر را در ابتدای سال تحصیلی اعلام کرد.

بسیاری از مردم از روند انتخاب شکایت دارند و آن را ناعادلانه می دانند و فکر می کنند که بدون دلیل حذف شده اند. اگرچه بسیاری بر این باورند که مسائل عقیدتی که هر ساله در بحث استخدام به طور فزاینده ای مطرح می شود، دلیل شکست گسترده قبول شدگان آزمون کتبی برای استخدام معلمان است، اما برخی معتقدند آموزش و پرورش نمی تواند معلم بیشتری تولید کند. ، زیرا اینطور نیست. آنها پول دارند که برای آنها بپردازند.

در حال حاضر نیز این وزارتخانه برای تامین پرداخت ماهیانه حقوق معلمان با مشکلات زیادی مواجه است، افزایش بیشتر حقوق بگیران به معنای افزایش تعداد ناراضیان از این قشر خواهد بود. گروهی که چند سالی است فعالانه در اعتراضات صنفی معلمان حضور دارند و تنها راه کاهش این اعتراضات اخراج و تنظیم نیروهای معترض است و برخی از آنها به خاطر همین اعتراضات در زندان به سر می برند.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما