تامین بیشترین حجم پوشاک قاچاق در کشور

بند 20- مجید افتخاری با بیان اینکه در هیچ یک از لیست ها نام برندهای معروف پوشاک قاچاق، بازیگران اصلی قاچاق وجود ندارد، گفت: این بازیگران بزرگ در سال های اخیر سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورده اند.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات پوشاک از سال 1396 گفت: در این شرایط این سوال پیش می آید که این حجم از برندهای خارجی چقدر در بازار فعال است؟

افتخاری با بیان اینکه متولی برخورد با قاچاق پوشاک مشخص نیست، تصریح کرد: به عنوان مثال گفته می شود مجموعه شعارهای برندهای خارجی مربوط به وزارت ارشاد یا شهرداری است و متولی مشخصی ندارد. اما متقاضیان نام های مشابه خارجی را ثبت کردند و شروع به کار کردند. اساساً این افراد به صورت کاذب یا غیرقانونی ثبت نام شده اند و همان مجوز را به بازرسان نشان می دهند، در حالی که مجوز ثبت، پروانه بهره برداری نیست. به این ترتیب هیئت برندهای خارجی به کار خود ادامه می دهد.

یکی از اعضای هیأت مدیره اتحادیه نساجی و صادرات ایران با بیان اینکه مدت مجوز شرکت های خارجی در ایران از سال 1397 به پایان رسیده است، گفت: تولید می شود و جزو مابقی آن ها می باشد.

وی با اشاره به اینکه حتی وزارت حراست هم کنترلی بر موضوع قاچاق ندارد، تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم می گوید کار این سازمان ستادی است و ناجا باید دست به کار شود. بنابراین می توان گفت که هیچکس مسئول قاچاق نیست.

افتخاری با بیان اینکه در حال حاضر با بیشترین حجم پوشاک قاچاق در زنجیره تامین مواجه هستیم، تصریح کرد: برآورد می شود در حال حاضر 3.5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق در زنجیره تامین وجود داشته باشد.

وی افزود: اخیراً درهای چین باز شده و این کشور در حال جبران عقب ماندگی خود در دوران کرونا است. پاکستان، ترکیه و بنگلادش همچنان در بازار قاچاق ایران حضور دارند و کالاهای استوک و تاناکورا به صورت کیلویی و با قیمت بسیار پایین وارد می شود.

به گفته یکی از اعضای هیات مدیره انجمن نساجی و صادرات ایران، در سال های گذشته سفری به چین نداشتیم و این کشور سومین یا چهارمین بازیگر بازار ایران شد اما اکنون درها باز شده و پوشاک قاچاق از این کشور به مقدار زیاد صورت می گیرد. البته با توجه به اینکه مردم در تابستان به چین سفر کرده اند که برای خرید اجناس زمستانی دیر شده است، انتظار می رود لباس های چینی برای بازار عید وارد این کشور شود و شاید چین اولین بازیگر بازار عید ایران باشد. . .

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما